fredag, november 27, 2009

Island. Vattnets land.

En 4-dagars tur till Island.


Strödda bland trolska sagor och vindpinade islandshästar, powernappande vulkaner och pysande mossar hittar man karga men trendigt hippa islänningar.



Och oss. Totalt trendbefriade men med mycket minne i våra kameror. Halleluja!

Förutom islandshästar har isländarna även gott om - vatten. Deras vatten sprutar ur marken, rusar över klippkanterna, kryper mellan bergsväggarna och forsar ur hotellbadrummets kran. Det är som om hela Atlanten vill komma på besök.


Vattnet är ibland även mycket punktligt och väluppfostrat. Den här geisern får utbrott var 4:e minut och däremellan ligger den och puttrar och sväller och bidrar till islands drömska landskap.



Det är nästan så att det drar åt det surrealistiska när små moln av het ånga pyser upp från underjorden. Rumpnissarnas skorstenar.



Och vattenfall. Fallande vatten. Ramlande vatten.



Trillande vatten.

Rasande vatten. Grrr..



Även vatten i fast form finns i överflöd. Här är vi och spatserar på glaciären Sólheimajökull.



Ursäkta mitt språk här, men det är något överjävligt halkigt. Som tur var hade vi rejäla spikskor - men min reptilhjärna kom ändå till tals ibland.

"AARRGH!! Vad gör jag!? Går jag nedför en glaciär av blåis med förädiska avgrunder precis bredvid mig!?"

"Lugn. Luuugn. Spikskor."

"Puh!"

... 10 minuter senare..

"AARRGHH!! ALARM!!"




Fantastiskt vackert var det iaf, de gånger jag släppte spikskorna med blicken.

"ARGHH! BLÅIS!!"

"Spikskor."



Och väldigt, väldigt blått.

:)




Kolla in spikskorna! :D


Redan första dagen, direkt efter flyget blev vi körda till The Blue Lagoon, ett geotermiskt spa utanför Reykjavik med 40-gradigt badvatten, där vi låg och tittade på stjärnorna som började komma fram när det mörknade.

Vattnet är verkligen lagunblått och rikt på mineraler som bildar snövita avlagringar på de mörka lavastenarna. Beautiful!


Jag älskade Island och dess natur och vill gärna åka tillbaks dit någon gång. Vi får se hur det blir med det eftersom jag anar att Luv, även fast han självklart njöt hela resan, inte är lika överdrivet imponerad av landet som jag. :)

Namasté.

5 kommentarer:

  1. Åh gud så härligt det ser ut. Det är faktiskt ett ställe jag skulle kunna tänka mig att fara till....lite avis ä man allt =)

    SvaraRadera
  2. VILKA fina bilder! Sälj dom till nån researrangör vet ja!

    SvaraRadera
  3. Åh vilka fantastiska bilder, jag vill också till Island!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails