onsdag, juli 29, 2009

"Organdonation, my ass!"*

"Förra året fick fler än 600 svenskar ett nytt organ. Och en opinionsundersökning Donationsrådet gjort under november 2008 visar att åtta av tio svenskar är positiva till att donera sina organ och vävnader efter sin död. Men trots detta så är behovet fortfarande stort. Väntelistan fylls ständigt på av människor i alla åldrar som är svårt sjuka och behöver hjälp."
Citat från Donationsrådet.se


När jag för några år sedan anmälde mig som organdonator diskuterade jag det med ett par vänner. Ingen av dem vill donera, eller ens registrera sig som icke-donatorer. Som svar på frågan om varför var svaret att de helt enkelt inte ville.

"Jag ska ju inte dö än, heller!"

Jag fick känslan av att de tyckte hela ämnet var otäckt att prata om. Och att gå så långt att skriva in sig i ett register om vad som skulle hända med deras kroppar om de skulle dö var som att be om det.

Nåja, jag tänker ändå slå ett slag för organdonation. Gör din vilja känd, bums!

Donationsrådet - med frågor och svar och länk till donationsregistret.

Namasté.
* - Ingen koppling till rumpbyte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails