torsdag, maj 29, 2008

"Men vi kan väl fortfarande vara vänner?"

"Jag tittar väldigt sällan på tv." brukar jag säga och samtidigt känna mig lite stolt över att jag inte kastar bort flera timmar av mitt liv på pratshower, filmer, och serier. Det blir någon film då och då och en stund medan jag äter hemmalunch eller frukost. Men that's it!

Medvetet eller omedvetet har jag helt blundat för det faktum att jag istället är en flitig internetslav. Facebook, DN, Tradera, Travian, eBay, Icanhascheezburger, Cute Overload och ett par bloggar är några av de sidor som jämt ligger längst upp i scrollistan under adressfältet. Dessa måste kollas ofta och regelbundet.


På senare tid har jag funderat på vad som skulle hända om jag helt enkelt inte kollade dem. Självklart tror jag inte att världen skulle rämna ( i alla fall inte så mycket ) men jag anar att ett visst mått av oro och abstinensbesvär skulle förekomma. Nyligen blev Linda tillfälligt av med sitt Facebookkonto och berättade att hon tyckte det kändes som att hon var socialt avskärmad. Att jag skulle känna på samma sätt tvivlar jag inte på.


Men några inre konflikter uppstår genast. Den bekväma delen av mig tycker att det är en fruktansvärd idé och försöker raskt leda mig in på andra tankar (är kanske Cute Overload nyligen uppdaterad månntro?) medan den förtryckta adrenalinjunkien i mig säger "Doo eet! Go! Go! Go!"


För lite farligt känns det allt. Vad skulle hända? Skulle jag förvinna in i något sorts socialt vakuum och bli bortglömd? Skulle jag missa något viktigt? Om jag inte tar det där "Which vegetable are you"-testet på Facebook, kommer jag då bli mindre lycklig? Och om jag inte lyckas bygga upp min by i Travian, då? Går jag miste om något då?


Nä nä, men att sitta lite då och då gör ju inget, kan man tycka.


Att röka opium lite då och då gör ju inget.


Det är ändå ett beroende. De korta stunder (och ibland långa timmarna) jag sitter vid Internet skulle jag kunna lägga på något annat. Förutom när jag har skolsysslor på datorn sitter jag ärligt talat och bara kollar skit! Jag skulle kunna ta en kort promenad istället. Kanske sortera socklådan så jag inte blir så förbannad när jag inte hittar rätt sockar på morgonen. Läsa en bok, ringa till någon jag inte hört av på länge eller kanske använda pluggrasten till att meditera.


Och så blir det! Jag ska göra slut med Internet! Jag har i några dagar börjat vänja mig vid tanken att radera en massa onödiga konton, däribland Facebook. Det känns inte roligt men jag vill verkligen göra det. Det jag ska behålla är endast min blogg och MSN. Även gamla konton på tex badboll och helgon ska jag tillsvidare strunta i att radera eftersom jag ändå aldrig använder dem. Men viktigast och betydelsefullast blir uppsägandet av det till synes livsviktiga Facebookkontot.


Så.. om några dagar då. Kanske just innan vi sticker till Bali för då har jag ändå inte mycket tillgång till Internet
Wish me luck!

Namasté.

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i det du skriver. Men ha du tänkt på en sak.
    Man tänker liksom inte på att man är beroende eller dyligt av en sida/sidor fråns internet förvinner så man inte kan kolla. Då ha man plörsligt så mycket man vill kolla på men kan inte. Men så när man får tillbaks internet efter en vecka eller dyligt så ä man inne 2 minuter så ha man kollat allt och så vet man inte va man ska göra. Då vare som inge kul längre :/ Man ä konstig =)

    Kram =)

    SvaraRadera
  2. Kiwi ---> Jo, du har rätt. Kollar allt gör jag också på några minuter, men ändå sitter jag ofta kvar. Mest för att fundera ut om det kanske är något som jag inte kollat än. Till sist kommer någon stray tanke "Bäst att kolla DN.se igen, det kanske stod nått intressant som jag missade."

    Ibland fastar jag i något intressant (eller, vaddå "intressant", egentligen?) forum och läser inlägg och åsikter om strunt.

    Suck!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails