fredag, maj 23, 2008

En anledning att bli 08:a?

Det är inte ofta, men ibland händer det. Ibland vill jag bo i Stockholm.

Vi bor iofs rätt nära, 40 minuter med tåg, men inte nog nära för att spontant hitta på något som vi hört ska hända samma kväll.

I helgen fick vi reda på att Dramaten i Stockholm har utförsäljning av gamla teaterkläder och idag fick jag reda på att technodj:n Ellen Allien spelar i Stockholm ikväll.

Jag läste en kort intervju med henne på dn.se här och där säger hon något som jag verkligen håller med om:

"Vad var det du tilltalades av i techno?
– Från början gillade jag inte musiken på technoklubbarna utan mer människorna och stämningen. Det var ingen som behandlade mig som en bitch, tog mig i häcken och frågade om jag skulle hänga med hem efter två minuter. Efter ett tag började jag gilla musiken, men först och främst var det just den sociala biten. Det var inte bara musik utan en helt ny social och politisk rörelse. En modern livsstil där nätverk och kontakter var mycket viktigare än pengar. Techno är musik för moderna människor. "


Nog för att jag gillade musiken från början, men det är verkligen sant det hon säger. Om en tjej går på en ravefest blir behandlad med respekt - oberoende av hur hon klär sig bör tilläggas.


När jag går på rave väljer jag på kvällen kanske en corsett med en sån hääär urringning, en kjol med sån hääär hög slits och hår med så hääär mycket plast i. Jag gör det för att jag tycker det är snyggt och för att extremer tilltalar mig. Om jag gjorde det av någon annan anledning skulle det vara meningslöst att gå på sådana respektfulla fester som rave.

Varför det funkar så här på just ravefester och inte "vanliga" uteställen kan man spendera en hel förfest med att diskutera.

Namasté.

2 kommentarer:

  1. Men nu är det ju dumt att ge all cred till ravestilen när samma mentalitet finns på de flesta andra INRIKTADE musikställen, alltså dit folk går pga musiken som Metal-, Ska-, Indiepop- och Jazzställen m.fl.
    jag är dock tveksam till eurodisco/schlager ställen tyvärr :S dom faller nog in under liknande mentalitet som mainstream/blandad-musikstil ställen i den här diskutionen.

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet tillåter mig bara att prata om ravefester i detta sammanhang. Jag är säker på att du har rätt i att samma typ av mentalitet finns på ställen med alternativ musik, dvs inte "vanliga" ställen. Jag ger definitivt inte all cred till ravefesterna; de blir mer av ett exempel. :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails